Классический английский для взрослых

Программы

Описание занятий

Секция Классического английского языка предназначена для широкого круга лиц, интересующихся классическим вариантом английского языка.

На занятия включается лексика, характерная для повседневного общения с друзьями, коллегами по работе, в ходе туристической поездки и пр. ситуаций социальной жизни. Занятия насыщены общепознавательной тематикой, а также тематикой, связанной с различными видами деятельности, отдыха и т.д.

Отличие от секии разговорного английского языка: разговорная и письменная речь развивается в одинаковых пропорциях. Время, которое отводится совершенствованию навыков общения распределяется поровну с временем, которое уделяется письму.

Зачем заниматься в этой секции?

В секции у слушателй формируются/развиваются языковые навыки для практического применения английского языка в устной и письменной форме.

В секции отрабатываются следующие навыки:

  1. преодоление языкового барьера и улучшение навыков разговорного английского языка, включая улучшение произношения;
  2. знание грамматических норм английского языка;
  3. расширение активного (применяемого) словарного запаса;
  4. развитие навыков работы с печатными материалами на английском языке: чтение, перевод;
  5. развитие навыков понимания устной речи на слух;
  6. повышение общего уровня владения английским языком.

Чего стоит ожидать от занятий

После успешных занятий в секции, слушатели, в соответствии с длительностью занятий, смогут:

  1. вести устное общение на английском языке в соответствии с тематикой занятий;
  2. применять английский язык для переписки с зарубежными друзьями и коллегами;
  3. читать и понимать публикации на английском языке;
  4. применять английский язык в различных ситуациях социальной жизни.

Ход занятий

Практические задания и методы развития требуемых языковых навыков включают: кейс метод и ролевые игры, диалоги, обсуждения, устные презентации, задания на аудирование, работа в паре/группе, чтение, пересказ, грамматические объяснения, письменные задания и др.

Типовое распределение времени:

 

Объяснения и обсуждения

30 %

Разговорная практика и устные презентации

20 %

Практика понимания речи на слух

15 %

Чтение

10 %

Письменная практика

15 %

Контроль усвоения материала

10 %

Чтение и письменная практика — преимущественно индивидуальная работа с контролем.

Темы занятий

Themes Topics Speaking practice samples Writing practice samples
Leisure activities HobbyWeekends and holidays Relaxing on the seashore and spa resorts Asking for informationRequesting information by phoneTalking over findingsDetailing information

Narrating stories and comprehending stories

Describing favorite activities

Asking questions about menu items

Describing in detail a particular place

Comparing objects

Describing typical routine activities

Describing a picture, scene, story, or event

Ordering food

Asking for a bill at a restaurant

Suggesting going to the theatre\cinema

Standard writing formats including formal and informal lettersWriting short essays about life, work, or experienceShort descriptions of objects, scenes from photographsCompleting a postcard

Creating reviews of a familiar movie or play

 

Travel and movement Means of transport Tourism: package tours and independent traveling Asking for descriptions Explaining where you need to goAsking questions about hotel facilitiesDescribing in detail a particular place for independent travel

Compare objects, customs or places form travel guide

Talking about transport available in the city

Describing a picture, scene;

Standard writing formats including formal and informal lettersWriting short essays about experience of having a package tourShort descriptions of objects, scenes from photographsCompleting a postcard
News events and Mass Media Cinema Business news PR Listening to news and interpreting informationSsking for, giving and refusing permission Expressing viewpoints ; talking about different types of filmsMatching pictures with words naming characters from stories or pictures

Discussing the attitudes to advertising on TV

Retelling stories

Explaining a partner’s point of view

Talking about things you like to do

Giving a brief, organized, factual summary

Recording dataSticking-up to speaker’s speechWriting descriptions based on guide questions or templateMaking analogies

Defining, supporting, interpreting, or evaluating information from a newspaper article;

Paraphrasing highly descriptive passages;

Writing detailed summaries;

Natural world and environmental protection see «Theme» Discussing issues related to global environmental problemsTalking about wild natureComparing animals form your country with AfricanSpeaking about global warming

Describing stories

Detailing information

Asking for descriptions;

Asking and giving recommendations

Retelling stories

Matching pictures with words

Short descriptions of objects, scenes from photographsSticking-up to speaker’s speechWriting descriptions based onCompleting report;

Giving presentation of facts

People and relationships Psychology Marriage and divorce Family: friends and relatives Describing characters of a personSpeaking about family mattersCommunicating conceptsNarrating stories and comprehending stories

Naming characters from stories or pictures

Expressing viewpoints

Interpreting information form the texts

Giving presentation of your relatives

Describing marriage in detail

Completing a story using substitutions for characters, objects, adjectives, antonyms or synonymsMaking analogiesParaphrasing highly descriptive passagesWriting detailed summaries sticking-up to speaker’s speech

Standard writing formats including formal and informal letters

Writing short essays about your life

Social problems and government Generation gap politics Asking and giving recommendations about the youthDetailing information from recordingsGiving a brief, organized, factual summary of political systemExplaining a partner’s point of view

Describing a picture, scene, story, or event and presenting its influence on the political situation

Describing political awareness of your friends and family

Standard writing formats including formal and informal lettersRecording dataDefining, supporting, interpreting, or evaluating information from a newspaper articleParaphrasing highly descriptive passages

Writing detailed summaries

Entertainment see «Theme» Extend an invitation over the telephone to someone to come to a partyMaking offersSuggesting going to the theatre\cinemaDetailing information

Narrating stories and comprehending stories

Asking and giving recommendations

Explaining a partner’s point of view

Booking tickets online and by phone

Describing a picture, scene, story, or event

Talking about things you like to do

Writing descriptions based on guide questions or templateWriting down telephone messagesWriting memosDefining, supporting, interpreting, or evaluating information from a newspaper article;

Detailed summaries writing

Education see «Theme» Describing storiesInterviewing respondentsExplain rules and regulationsAnalyzing data and facts

Communicating concepts;

Giving and responding to advice

Asking and giving recommendations

Give instructions

Giving advice

Note-takingRecording data; Sticking-up to speaker’s speechTake notes of a lecture

Writing thesis

Defining, supporting, interpreting, or evaluating information from a newspaper article

Paraphrasing highly descriptive passages

Writing detailed summaries

Sport see «Theme» Introducing guestsGreeting friendsAsking for informationDescribing stories

Detailing information

Inviting guests

Interviewing respondents

Analyzing data and facts

Explain rules and regulations

Requesting items

Give instructions

Recording dataWriting short essays about gameSticking-up to speaker’s speechWriting descriptions based on guide questions or template

Creating reviews of a game seen before on TV

Пример тематической структуры занятий. Приведенные «Speaking practice» и «Writing practice» не являются исчерпывающими, а лишь иллюстрируют некоторые элементы занятий.

Продолжительность занятий

Продолжительность занятий зависит от желаемых навыков, а также интенсивности занятий. В таблице приведена средняя продолжительность занятий (время освоения одного уровня) при занятиях по 2 раза в неделю (1,5 часа).

 

Elementary

8 мес.

Pre-Intermediate

6 мес.

Intermediate

4 мес.

Upper-Intermediate

3 мес.

Advanced

3 мес.

В процессе занятий слушатели проходят устное и письменное тестирование, а также итоговый тест по достигнутому уровню.

Для успешной сдачи итогового теста необходимо выполнение не менее 85 % аудиторных заданий, а также выполнение полного набора рекомендуемого домашнего задания.

Используемые книги

Основная книга (выбирается одно из перечисленных ниже):

  1. Face2Face, Redston/Cunningham , Cambridge
  2. Total English, Mark Foley, Diane Hall, Longman
  3. Cutting Edge, Longman

Дополнительные книги:

  1. Face2Face, Workbook, Cambridge;
  2. Total English, Workbook, Mark Foley, Diane Hall, Longman
  3. Cutting Edge, Workbook, Longman
  4. Grammar Practice in Context, David Bolton & Noel Goodey, Richmond Publishing